Tuesday, November 17, 2015

Hoe Ik Gezond Blijf


Hallo iedereen,
de laatste tijd zijn er in ons huishouden op vlak van eten veel veranderingen gekomen. Zo zijn we drastisch gezonder gaan eten en merk ik ook wel op dat we veel gezonder leven. Ik vind het altijd belangrijk om aan de gezondheid te denken en daarom wil ik met jullie delen wat IK hiervoor doe.
Het zijn allemaal kleine veranderingen die ik in mijn leven heb toegepast en toch heeft het een positievere invloed dan ik had verwacht. Lees je mee?

Water bij het ontbijt
Ik hoef je helemaal niet meer te vertellen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, maar daarom is het ook vanzelfsprekend dat het de gezondste van de dag zou moeten zijn. Je hele lichaam moet in gang gezet worden! Ik drink elke ochtend minstens een glas water. Ik begon hiermee omdat ik veel te weinig water dronk door de dag heen, dus wou ik daar toch iets aan veranderen. In het begin was het wel even wennen, maar tegenwoordig voelt het natuurlijk aan (en lekker!). Dit is toch echt wel een aanrader.

 In het weekend drink ik dan meestal een kopje groene thee met wat honing bij mijn ontbijt, omdat ik dan ook meer water drink overdag.

Maak een kleine wandeling
Sinds ik veranderd ben van school, heb ik ook een mooie wandeling door het park naar mijn bushalte. Ik heb ook een bushalte veel dichterbij, maar omdat ik dan veel te lang op een bus moet wachten, stap ik liever met een vriendin mee door het park. Na school heb ik dan ook even tijd om een goeie frisse neus te halen en de dag achter mij te laten. Op school zit ik ook veel neer, dus de benen even goed strekken en bewegen kan ook geen kwaad.

Eet evenwichtig
Dit is iets wat ik onlangs ben beginnen doen, maar ik zie al duidelijk een verschil. We zijn begonnen met te eten volgens het patroon vlees of vis + groenten / groenten + aardappelen of pasta of rijst / vlees of vis + aardappelen of pasta of rijst. Ook mag je één dag in de week zondigen, maar voor de rest volg je dit patroon. Ik voel mij energieker en ook veel gezonder in het algemeen. Dit is echt een aanrader! Deze methode van eten is van Pascale Naessens. Als je interesse hebt, kan je hier haar website bezoeken.

Las een zondig-dag in
Ik weet zelf dat donderdag mijn dag is om te zondigen. Diepvriespizza, bier of frisdrank, melkchocolade,.. Donderdag is de enige dag in de week dat ik mezelf zo laat gaan. Ik voel me ook veel ongezonder die dag, maar het goede is dat ik het beperk tot die dag. Zo ben ik er zeker van dat ik alleen die dag zondig.

Drink minder frisdrank en alcohol
Je hebt dit waarschijnlijk al vaak gehoord, maar het is zo belangrijk. Alleen op donderdag en in het weekend sta ik frisdrank en alcohol toe voor mezelf. Vaak is het dan nog cola zero en blijft het bij één glas.Ik ben toch meer fan van water...

Laat snacks achterwege
Ik ben zelf niet de persoon die veel snacks eet, maar na een lange, vermoeiende schooldag ben ik toch wel iemand die snel naar de koekenkast loopt en er iets lekkers uithaalt. Zelf probeer ik dit zoveel mogelijk te vermijden, door het te vervangen door wat fruit of een handvol nootjes. Ook eet ik 's avonds tussen 6 en 7 uur, hierdoor heb ik meestal minder snel de neiging om nog iets uit te kast te nemen, aangezien het toch bijna tijd is voor het avondmaal.

Drink een glas water als je thuiskomt
Niets beter dan een glas water wanneer je terug thuis bent! Al drink ik met het koude weer vaker thee als ik thuiskom... Soit, water is en blijft gezond, dus hoe meer, hoe beter.

Zet ongezonde dingen verder weg
Alles wat gezond is zou binnen handbereik moeten staan, zo ben je minder snel geneigd om achter iets ongezonds te zoeken. Zelf zet ik bv. een fles water naast mijn bed. Ik zit héél vaak op mijn kamer en ik ga dus niet eerst naar beneden lopen om wat frisdrank te drinken en dan weer terug te keren.

Ga rond het zelfde uur slapen en sta rond het zelfde uur op
Deze tip heeft niet veel te maken met de voorgaande, maar het is toch belangrijk. Een vast slaap-patroon kan wonderen doen. Ik ga in de week (en steeds vaker in het weekend) rond 22-23u gaan slapen. In de week sta ik op tussen 6-6:30u, terwijl dit in het weekend veeleer tussen 8-9u ligt.


Zo, dit is hoe ik gezond blijf! Gezond zijn is voor mij een kwestie van gewoontes kweken. En jij, wat doe jij om gezond te blijven?

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik