Saturday, November 21, 2015

Hoe Ik Mij Voorbereid Op De Examens

Het jaar komt lichtjes aan op een einde en als tiener staat dat gepaard met het helse taboe: examens.
Midden november komen de roosters online, en voor je het weet zijn ze daar. Meestal met veel te weinig voorbereiding ga je door 2 weken van gezucht, geklaag, gejammer en vermoeidheid. We kennen het allemaal wel. Daarom besloot ik om jullie te schrijven hoe ik mij voorbereid op de examens. Sommigen hebben een vast routine, en dat heb ik ook wel een beetje. Vooral het verschil tussen de winter- en zomerexamens valt duidelijk te zien in mijn handelingen... Dus, lees je even mee hoe ik het aanpak?

1. Maak een planning

Ik weet het, ik weet het. Dit heb je al 500 keer gehoord en je maakt vaak een planning en dan houd je je er niet aan... Ik ken het. Ik heb daarom een systeem van planning "uitgevonden" waar je je wél altijd aan kan houden. Het idee is simpel: je somt alle vakken waarvoor je een examens hebt op.
Dan duid je de vakken waar je veel moeite mee hebt in het rood aan, en de vakken die je het beste kan in het groen. Sommige vakken hoeven geen kleur te hebben. Hou ook bij hoeveel leerstof elk vak heeft. Voor een hoofdvak te studeren zal je meer tijd nodig hebben dan voor een bijvak.

Heb je dit alles? Great! Dan kun je beginnen met elke dag op te schrijven. Maandag, dinsdag, woensdag,.. Tot en met de dag vlak voor je eerste examen. Daar schrijf je het vak bij waarmee je begint, maar dit telt niet mee tot de voorbereiding. Dan begin je de weekends te vullen met de moeilijke vakken. In het weekend is het ook aangeraden om 2 vakken per dag te pakken, of toch alleszins op één van de twee dagen. Als je 2 vakken neemt, zorg er dan voor dat je ook een "licht" vak erbij neemt (nl. de groene), zo studeer je ook gemakkelijker. Op woensdagnamiddag plaats ik meestal een "rood" vak of een hoofdvak. Dan probeer je de rest van de week op te vullen met de vakken. Dé tip die ik kan meegeven, is om te turven. Zet een streepje naast het vak nadat je het een plaats heb gegeven. Zo hou je bij hoeveel keer je elk vak al hebt opgeschreven. Dit is handig, want "rode" vakken en hoofdvakken zouden meer streepjes moeten hebben dan "groene" vakken. Zorg er ook zeker voor dat je elk vak minstens één keer hebt opgeschreven!

Elke vrijdag laat ik bewust open, omdat ik het niet leuk vind om na een zware schoolweek nog te studeren. Las dus minstens één dag rust in, maar helaas is het niet zo'n slimme keuze om je zaterdag of zondag als rustdag te gebruiken.

 Alright, ik ben een enorme fan van het systeem "hou dagen open". Dit betekent simpelweg dat je op die dagen niets schrijft. Deze dagen liggen een paar dagen voor het eerste examens. Nadat je al je vakken al een beetje voorbereid hebt, zie je duidelijker welke vakken toch een beetje meer tijd nodig hadden dan verwacht. Hoe handig is het dan wel dat je toevallig een paar dagen nog niets te doen hebt! En voila, je zal nooit te weinig voorbereiding hebben.

Voor zij die net zoals mij lijden onder het fenomeen van "uitstelgedrag" zullen het volgende wel een leuk extraatje vinden. Ik doe ook aan "wisselen" in mijn schema. Ben je écht niet in de mood om dat ene vak te studeren? Dan is het geen moeite om er aan te beginnen. Kijk simpelweg op je schema welk vak je nog moet doen en wél zin in hebt. Wissel de dagen en dan sta je weer helemaal veilig met toch een beter humeur.

Zo, dit is waarschijnlijk het langste puntje van allemaal, maar het is toch wel een belangrijk puntje.

2. Maak een afspeellijst voor je muziek

Niets neemt meer tijd in beslag dan zoeken welke muziek je wilt luisteren. Zoek wat afspeellijsten op (hiervoor raad ik 8tracks aan) of maak er zelf één (Spotify is hiervoor handig) en zorg ervoor dat deze helemaal klaar staat om te gebruiken. Let er wel op dat je aandacht niet te veel afgeleid wordt! Zo luister ik alleen muziek bij het maken van samenvattingen. Als ik ze dan leer, in alle stilte, is mijn aandacht volledig gericht op de leerstof.

3. Beslis al welke kleren je gaat aandoen

's Ochtends heb je echt de stress niet nodig om na te denken welke kleren je gaat aandoen. Doe over het algemeen kleren aan die gemakkelijk zitten en je niet te veel irriteren. Kijk ook welke outfit je thuis gaat aandoen. Een losse sportbroek en een warme, gezellige pull kunnen wonderen doen!

4. Beslis al wat je gaat eten en drinken

Oké, dit kan misschien extreem klinken. Wat ik hiermee bedoel is: weet een beetje wat je allemaal eet en drinkt. Ik drink bijvoorbeeld veel thee en eet elke dag wat fruit tijdens de examens. Zorg ervoor dat je dit dan al in huis hebt, zodat je niet last-minute tijd verliest met naar de winkel te gaan.

5. Plan pauzes in

Voor mij is het altijd leuk om te weten dat ik sowieso een pauze neem om de 2 uur. Dan doe ik even iets anders en dan studeer ik weer verder. Ik heb me voorgenomen om tijdens de examens die eraan komen iedere pauze een beetje te lezen.  Zoek iets uit waar je je sowieso op kan verheugen, dat neemt altijd een beetje spanning weg.

6. Maak schema's van je vakken

Mijn doel is om voor de meeste examens toch alles al samengevat te hebben en in een schema gezet te hebben voor de examens beginnen. Zo kan ik direct beginnen met te studeren, en blijft alles een beetje langer hangen. Ook wil ik niet elke dag doodmoe zijn en opkijken tegen het vele werk. Ook weet ik, dat wanneer ik dit niet doe, dat samenvatten toch wat meer tijd in beslag neemt dan verwacht...


Zo, dit doe ik allemaal. Wat doen jullie als voorbereiding op de examens?

X



4 comments:

  1. Oh god, als ik jou hier bezig hoor, raak ik lichtjes in paniek. Ik heb nog bijna niets op voorhand gedaan en ik heb ook totaal geen planning ofzo. -Heb dat nog nooit gebruikt trouwens...- Maarja, we slaan er ons wel weer door hé ;)

    ReplyDelete
  2. Had ik dit maar twee weekjes geleden gelezen, want mijn toetsen zijn inmiddels achter de rug. Nou, goed, ik kan deze tips nog in mijn achterhoofd houden voor de volgende toetsweek :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat is balen... Ik hoop dat ze allemaal fantastisch goed gelukt zijn! :)

      Delete

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik