Saturday, November 28, 2015

'Lolita' van Litoziekla (Toneelstuk)

Copyright: Litoziekla*
Op mijn blog komt er van alles en nog wat, maar deze keer heb ik voor jullie iets speciaals in petto. Ik ga je vertellen over een toneelstuk dat ik onlangs gezien heb. Op mijn school moeten we namelijk in het 5de en 6de jaar zogenaamde 'cultuuropdrachten' doen. Dit wil dus zeggen dat we boeken moeten lezen, toneelstukken moeten gaan kijken, naar de cinema moeten gaan, etc. Zelf ben ik enorm enthousiast over deze opdrachten, want ik ben namelijk een enorme cultuur-fan.

Toen onze lerares ons aanbood om mee te gaan naar het toneelstuk 'Lolita' van de toneelgroep Litoziekla*, kon ik toch niet weigeren? 'Lolita' is origineel een boek, geschreven door Vladimir Nabokov. Het is een echte klassieker die door velen bekend is. Zelf heb ik de kans nog niet gehad om het boek te lezen (of de verfilming te bekijken, die geregisseerd is door Stanley Kubrick), maar geen paniek, hier kun je de korte inhoud snel even lezen:

'Lolita vertelt de geschiedenis van de gecultiveerde literaire wetenschapper Humbert Humbert, een doorsnee persoon, die als een blok valt voor Lolita, het 12-jarige dochtertje van zijn hospita. Om haar in zijn macht te krijgen trouwt hij met de moeder. Als deze echter achter zijn intenties komt raakt ze in shock, wordt in haar paniek geschept door een auto en overlijdt. Humbert vertrekt vervolgens per auto met Lolita uit het dorp waar ze wonen. Ze reizen van motel naar motel en er ontspint zich een relatie tussen hen, ook seksueel.' ~ Inhoud van op Wikipedia

De inhoud van het boek is nog veel groter, maar dit is het deel dat Litoziekla* gespeeld heeft. Ik praat nu al de hele tijd over Litoziekla*, dus misschien is het niet mis om ze eens voor te stellen. Litoziekla* is een jeugdtheatergroep uit Oudenaarde, die al bestaat sinds 1986. Ze begonnen als wat vrienden in een garage en zijn uitgegroeid tot een toneelfenomeen in Oudenaarde en omstreken. (hun website)

Copyright: Litoziekla*
Hun laatste productie was hun interpretatie van Lolita. Het verhaal zelf had 5 acteurs. Twee meisjes speelden Lolita, twee jongens speelden Humbert en één jongen speelde een boer die het verhaal een mooie overgang gaf. Hij bracht er ook de humor bij, in een verhaal vol met stilte. Het viel me echt op, hoeveel stilte er was in het verhaal. Van het uur dat ze gespeeld hebben, was het zeker een half uur pure stilte. Persoonlijk stoorde mij dit niet, omdat het mooi in het verhaal paste.

Ik vond het een heel mooi verhaal en prachtig geacteerd door de jonge acteurs. Ook was de regie fantastisch. Zo werd film met muziek en tekst afgewisseld, en waren de bewegen prachtig afgesproken en uitgewerkt. Het leukste stuk vond ik toch wel de dans die er in voorkwam. Als je mij kent, weet je dat ik een grote fan ben van dans. Ik werd er dus eventjes stil van. 

Hun interpretatie van het boek vond ik heel creatief. De creativiteit waarmee het stuk gemaakt was, sloeg mij haast van mijn stoel. Het zat zo goed ineen dat ik er toch even bij stilstond.  Het maakte me zelfs een tikkeltje jaloers...

Na het zien van dit toneelstuk ben ik zeker aangespoord om meer theaterstukken bij te wonen, al dan niet van Litoziekla*. 

'Lolita' kun je nog bezichtigen op 4 en 5 december in de Brandwoeker in Oudenaarde. De kostprijs is €8.

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik