Saturday, January 30, 2016

Spijt, de boosdoener van het leven

"I'm not afraid of dying.
I'm afraid I haven't been alive enough."
- Nemo Nobody (Mr. Nobody)

Ik heb zopas een video gezien, die mij toch wel geraakt heeft. Direct heb ik mijn Maandelijkse Update aan de kant geschoven, om dit met jou te kunnen delen.

Als je me kent, dan weet je dat ik veel geef om het 'leven tot het uiterste en geen spijt hebben'. Helemaal bovenaan schreef ik een quote uit mijn favoriete film, Mr. Nobody. De film speelt zich af in de toekomst. Er is een middel gevonden waardoor iedereen onsterfelijk is, maar één man is nog sterfelijk. Die man staat op het punt om te sterven. Hij is meer dan 100 jaar en ze vragen hem om zijn leven eens te vertellen. Hij vertelt vele verschillende levens, die allemaal lijken te kloppen. Het is een film die je echt doet nadenken en die met je gedachten speelt, zoals Inception bijvoorbeeld. 

Op een gegeven moment zegt Nemo Nobody (gespeeld door Jared Leto) "I'm not afraid of dying. I'm afraid I haven't been alive enough. It should be written on every school room blackboard: 'life is a playground or nothing.'" Dit moment is mij altijd bijgebleven, omdat het zo goed past bij de filosofie van mijn leven.

Spijt hebben. Daar ging de video over die ik gezien heb. In het midden van New York hadden ze een bord neergezet met wat krijt. Wat stond er op? 'WRITE YOUR BIGGEST REGRET'. Al snel werd het bord één voor één gevuld met mensen die opschreven waar ze spijt van hadden. Allemaal schreven ze verschillende dingen op. Nochtans hadden ze allemaal één ding gemeen: het ging over iets dat ze niet gedaan hadden. Niemand, maar dan ook niemand had spijt van iets dat ze wél gedaan hadden. Zegt dit niet veel?

Ik scrolde even door naar de reacties, waar ik interessante dingen las. Zo was er iemand die zijn filosofie van het leven deelde:

"If you do it, you'll regret it. If you don't do it, you'll regret it. Either way you're gonna regret it; might as well just do it."

Ik zou hier veel vaker bij moeten stilstaan. Er zijn dingen waarvan ik weet dat ik spijt ga hebben als ik ze niet gedaan heb. Dus, wat valt er nu eigenlijk te verliezen? Als je iets niet doet, ga je er spijt van hebben. Als je iets wel doet, kan het zijn dat je er spijt van gaat hebben. Maar het kan ook zijn dat je er net geen spijt van zal hebben, wat je niet hebt als je het niet doet. 

Conclusie?
Leef het leven tot het uiterste en doe alles wat je wilt doen (ook al ben je er bang voor). 

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik