Sunday, May 8, 2016

Mijn Doelstellingen Voor Een Gezond Leven

Het is als een ware een trend tegenwoordig: gezond leven! Wat ben ik blij met deze trend, want deze doet mij erbij stilstaan hoe ongezond ik wel leef. Ik krijg weinig tot geen beweging, eet altijd boterhammetjes met speculaaspasta en drink vaker dan gewenst een pintje en wat frisdrank. Hier wil ik graag écht eens verandering inbrengen. Misschien komt het door mijn fruitsalade als ontbijt, misschien komt het omdat mijn vegetarische vriendin zo druk bezig is met haar gezondheid of misschien komt het door het internet. Wie weet! Ik  weet alleen dat ik dit drastisch wil veranderen. Ik wil hier doelstelling neerpennen, zodanig dat ik mij lichtjes verplicht voel om ze allemaal uit te voeren. Ik heb het dan namelijk gedeeld met de wereld, niet waar? Ik kan dan toch moeilijk beginnen liegen?

NOTE: Ik heb (had) een enorme afkeer voor sport. Dit is dus geschikt voor mensen die een hele dag in bed liggen en aflevering na aflevering van hun favoriete show bingen.

Een wake-up stretch
 Hier moet ik nog aan beginnen, maar ik vergeet het helaas altijd! Gewoon eens simpel weg uitrekken, zodat heel het lichaam wakker kan worden. Om de bloedsomloop een boost te geven, kun je al zittend op de rand van je bed je tenen een paar keer tikken. Je hoofd eens even rollen en je armen en benen strekken kan dan ook geen kwaad. Zo voel je direct al wat meer energie voor de dag!

Een gezond ontbijt
Als ontbijt eet ik doordeweeks altijd een bordje met fruit, yoghurt en een mengeling van zaadjes. Zo krijg ik lekker veel vitamientjes binnen en ben ik een paar uur goed. Een grotere aanrader is om er banaan bij te eten, zo volstaat je maaltijd zeker tot aan de middag. Volgens mijn mama dan toch, ik lust namelijk geen banaan. Ook drink ik elke ochtend een glas water bij mijn ontbijt. In het weekend vervang ik dit door groene thee.

Een korte wandeling
 Aangezien mijn school wat onhandig ligt, heb ik een mooie wandeling van 15 minuten (door het park!) naar mijn bushalte. Zo krijg ik dagelijks wat frisse lucht na een drukke dag én heb ik een mooie wandeling gehad.

3-4 keer sporten per week
Ik hoor mijn lotgenoten al denken: "Oh nee, laat maar...." Ik weet het, maar ik ga er toch voor gaan!. Ik heb onlangs een heel leuk (Engelstalig) blogje gevonden waarop er Pilates-programma's opstaan. Vanaf morgen (je hoort het goed) ga ik direct beginnen met de zomer challenge. Hopelijk slaag ik erin om hem vol te houden!

Een korte meditatie
Ik wil doodgraag een echte yoga-goeroe en meditatie-freak worden, maar ik weet nog niet goed hoe ik hieraan moet beginnen. Dankzij mijn leerkracht weet ik we hoe ik even kort kan mediteren, dus dit zou ik eigenlijk vaker moeten toepassen.

Een yoga-sessie
De laatste tijd doe ik meer en meer yoga in mijn vrije tijd en ik vind het fantastisch! Ik hoop dus dat dit iets is dat ik kan blijven doen.

Minder lekkernijen en frisdrank
Wanneer ik thuiskom, grijp ik meteen een koekje en eet ik dit op. Dit irriteert mij enorm, toch kan ik het niet verhelpen. Wat past er nu namelijk nog bij thee? Toch zou ik hier niet altijd aan moeten toegeven... Ook wil ik minder frisdrank drinken. Dit mag geen dagelijkse gewoonte worden, helaas is dat het nu wel.

Een lange nachtrust
Ik ben één van de personen die nog niet gaat gaan slapen, ook al ben ik doodop. Ik heb toch nog tijd voor het slapengaan? Ik zou eigenlijk een beetje vroeger in mijn bed moeten kruipen om een goede nachtrust te krijgen.

Zo, wat doen jullie voor jullie gezondheid?

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik